GO! - 154 000 - g r -0 -- GOAL!
10 000
20 000
30 000
40 000
50 000
60 000
70 000
80 000
90 000
100 000
110 000
120 000
130 000
140 000
150 000

onsdag 1 maj 2013

Dag 155 - Nyktra bakfyllor och ditt försvarstal

Är du bakis?

Det är inte jag. Jag tog mig en liten jogg imorse. Nu skriver jag egentligen på dag 156, men det behöver kanske inte göra så mycket. Skriver ett nytt inlägg ikväll.
Så idag vill jag prata om gemene mans gårdagsrus och dagsaktuella bakfylla.
Vad angår det mig?
Till en början kan man ta en titt på polisens hemsida där de publicerar de utryckningar som gjordes igår och inatt. Misshandel, lite våldtäkt, lite personrån, lite inbrott.
Alkohol är en avskyvärd liten drog som lockar ut det värsta ur oss. 
Fundera på vad det kostar att få en tant att städa huset, eller vad det skulle kosta att laga en trasig fönsterruta. 
Titta på hur gatorna såg ut imorse. Titta på alla sönderslagna busskurar och det absolut värsta som det kollektiva supandet orsakat: Jag kunde inte använda min mobiltelefon i Lund på hela dygnet. Inte okej
Så vad angår det mig?
Jag ville vara i parken, som mina skattepengar betalar för, men fulla människor gjorde sitt för att göra den outhärdlig. Jag betalar för polisen, och ambulanserna, och busskurerna, och städningen av hela stan, och rättegångskostnaderna.
Så, åter igen: Vad angår det mig?
Om alla betalar för parken så tillhör den de som vill dricka också. Jag kanske borde hålla tyst och gå hem just de där få dagarna om året då alla vet vad som kommer att hända? De där som blir gripna, eller våldtagna, eller misshandlade, dom betalar för det dom också. Så om det togs lite eget ansvar för sitt eget droganvändande så kanske jag kunde hålla tyst?

I slutändan så landar vi i en grundläggande fråga: Ska vi ha frihet?
Priset på frihet är möjligheten att göra fel.
Och jag vill inte ta någons frihet. Jag vill inte. 
Kanske skulle alla alkoholknarkare där ute försöka att ta en sida från de riktiga knarkarnas bok och vara lite respektfulla, låta bli att besvära andra, hålla det lite för sig självt, men det är priset på frihet.

Jag hatar att du tar ut din snopp i stadsparken och hötter den emot mig medan du skriker någonting om salthalten i mankött
Men jag är redo att dö för din rätt att göra det misstaget... Det vore dock najs om du ville sluta :)

  • 282g Vitt ris - 363 kcal
  • 372g Flygande Jakob - 859 kcal
  • 10g Salami - 25 kcal
  • Banan - 109 kcal
  • Bountydryck - 256 kcal
  • 43g Sockerkaka - 163 kcal
  • Delicatoboll - 278 kcal
  • 141g Lösgodis - 564 kcal
  • 55g Marabou - 298 kcal


2915 kcal in
3232 kcal ut
317 kcal minus idag

Bra saker som hände idag:
1. Träffade en massa trevliga vänner under dagen.
2. Klart nöjd med kvällen
3. Det var vääääckert väder att springa i

Nu blir det mer misshandel


Some people never lern

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar