GO! - 154 000 - g r -0 -- GOAL!
10 000
20 000
30 000
40 000
50 000
60 000
70 000
80 000
90 000
100 000
110 000
120 000
130 000
140 000
150 000

måndag 14 januari 2013

Dag 49 - Kolhydratsprat

You lookin' for beef?!

Som ni kan se vankas det biffkaka här på östra fäladen. Biffkaka och flygande Jakob.
Boxades för första gången på flera veckor idag. Det kändes riktigt bra! Än är den tjocke inte nere för räkning. Vägde in på 85.7 idag. En viktminskning på drygt 6 kilo. 
Me gusta!
Vad ska feta fläsket predika om idag då?

Jag skulle kunna prata om mina tankar om kolhydrater. De senaste tio åren så har det väl tjatats nog om kolhydrater, inte minst från LCHFrörelsen i Sverige? Så tillåt mig att avsluta argumentationen!
Den största och mest valida kritiken jag hör är att människor sedan fetmaepedemin började, för sisådär 50 år sedan, fått rådet att äta fettsnålt och kolhydratrikt. 
Som ni kanske har märkt hjälpte dessa råd inte. 
Man kan påstå att detta är för att folk inte följer råden, men så verkar inte vara fallet .Om vad som köps någolunda korrelerar med vad som äts så äter folk faktiskt mycket närmre statssponsrade kostråd nu än vad de gjorde för 50 år sedan; Dvs Mindre fett, mer stärkelse
Det är här någonstans min misstänksamhet mot dietister smyger in i rummet. 
"När du vill ha en godis kan du äta en morot istället" 
Jo, och när jag vill på semester kan jag låsa in mig i garderoben istället.
Dock faller noll-kolhydrat-rörelsen på samma hinder som de flesta andra dieter. Jag minns inte var jag läste det, kanske Sten Sture Skaldeman, men någon gång stötte jag på argumentet 
"Om patienten inte kan följa kostråden; är det patienten eller kostråden det är fel på?"
För de som klarar sig utan kolhydrater har jag inget annat att säga än "gött!", men för mig går det inte. Jag får ett sockersug som gör livet svåruthärdligt och min viljestyrka står inte emot. Om det inte går så går det inte. Leta upp vad som funkar för dig... oj, nu lät jag som aftonbladet. Jag ber om ursäkt!
För mig är det kaloriräknandet som gäller, mest för att mat inte primärt är bränsle. En dag kanske det blir svält och jag blir tvungen att äta sågspån för att få i mig kalorier, men tills dess så äter jag för att det är kul. Jag äter för att det är en dimension av njutning som gör livet lite roligare.
Vad vill jag ha sagt med det då?
Kanske att mat är precis som vilken drog som helst. Ett par glas vin lite då och då kanske är okej ändå, så länge man är medveten om draken vars svans man rycker i.
Nej, nu blev det för djupt!

  • 313g Flygande Jakob - 870 kcal
  • 217g Ris - 279 kcal
  • 42g Julskinka - 50 kcal
  • 90g Keso - 85 kcal
  • 39g Fläsksvål - 213 kcal
  • 229g Kakdegsglass - 662 kcal
  • 54g Bananalicious glass - 150 kcal

2310 kcal in
3462 kcal ut
1152 kcal minus idag

Dagens citat: 
"Ulf Ekman säger själv att Gud besökte honom i början av åttiotalet" 


Djefla kokosnötter! Nu blir det film på en rolig hund istället

Lev väl och frodas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar