GO! - 154 000 - g r -0 -- GOAL!
10 000
20 000
30 000
40 000
50 000
60 000
70 000
80 000
90 000
100 000
110 000
120 000
130 000
140 000
150 000

onsdag 5 december 2012

Tjock och fin

Jag är 26 år och har varit tjockare än jag är bekväm med sedan mina sena tonår. Min största viktnedgång skedde när jag tog mig från 104 kilo till 73 på lite mindre än fem månader. Nu, sisådär fyra år senare så har jag studsat upp till 92 kilo igen och det är dags att ställa saker och ting till rätta.
Låtom oss i denna blogg slippa vaga uttryck utan betydelse. Fräls oss från ord som "hälsa" "skräpmat" "välbefinnande" "näring" och "nyttigt" 
Om du är en matHitler som tror att man inte kan vara frisk och kry på "skräpmat" så kan jag rekomendera mitt 30dagars projekt McKlas där jag påvisar att detta går utomordentligt.
Finge jag ge mina tjocka bröder och systrar ett tips så vore det detta: ta aldrig viktminskningsråd från någon som aldrig varit tjock.
Att tro att en smal människa kan lära andra att gå ner i vikt är som att tro att gemene man kan undervisa om vätekloridssyntetisering för att de producerar magsyra.

Jag vill gå ner i vikt och det är vad den här bloggen handlar om. Pang på rödbetan!

För er som inte känner er så där superhaj på kalorier så är det egentligen inte så svårt. Kcal (kilokalorier) är enheten som används när du mäter energi i mat. Det mäts genom att sätta eld på maten och se hur länge den brinner. På tyska heter det till och med brennwert. 
1 kcal är vad som krävs för att höja temperaturen i en liter vatten med en grad celsius. 
Så vad har det med mat att göra?
Din genomsnittliga morot innehåller i trakterna 20 kcal  En snickers är ungefär 300. En Big Mac är ungefär 500 och en genomsnittlig pizza landar på runt 1000 kcal.
Om du stött på viktväktarnas poängsystem så är det precis samma sak fast med en annan enhet.

En vuxen man i all sin prakt bränner någonstans runt 3000 kcal per dygn.
Vår motsvarande och nog så fagra kvinna bränner ungefär 2500 kcal per dygn.
Är du lite större bränner du kanske några hundra till och tvärtom. 

Enligt min erfarenhet så går jag ner ungefär ett kilo per 7000 kcal jag lyckas gå back. Det här gör livet enkelt när jag ska planera den här bloggen:
Jag vill ta mig ner till 70 kilo; en vikt jag inte varit vid på tio år, så vi börjar räkna. Sing along if you know the words:
Jag väger 92 och vill väga 70, alltså har jag 22 kilo att tappa. Ett kilo är 7000 kcal, alltså är den mängd kalorier jag vill bli av med 22 x 7000= 154 000. Det är min uppriktiga tro att jag kan backa ungefär tusen kalorier om dagen och vad är det för dag 154 dagar efter detta lilla projekts start? Den 29e April, mina damer och herrar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar